Klaus Thomsen om den københavnske kaffescene og om at være forløber

Tekst & foto: Monica Grue Steffensen - Portræt: Chris Tonnesen - mandag d. 2 juli 2018

Third wave har for længst haft sit indtog i storbyer verden over. I København startede det hele med en flok unge drenge, der ønskede at se en forandring i kvaliteten af den kaffe, vi indtager, samt i måden den handles på.

The Coffee Collective startede op i et lille kælderlokale på Jægersborggade i 2008. I dag, 10 år, 4 nye kaffebarer og 65 ansatte efter, har jeg sat mig ned til en kop håndbrygget etiopisk—en mild og frugtig sag—med medejer Klaus Thomsen.

“Det er en mærkelig tanke at vi har været i gang i 10 år, for egentlig føler vi stadig kun lige at vi er startet op” siger Klaus indledende, da jeg spørger hvilken udvikling han har set over de sidste 10 år—dels hos The Coffee Collective, og dels på den københavnske kaffescene generelt. “Vi ser os stadig som en start-up, forstået på den måde at vi stadig har det der kæmpe drive for at rykke noget i kaffebranche. Der er så meget, der stadig er pilråddent i måden hvorpå kaffe bliver handlet på.”

Men The Coffee Collective har i høj grad været forløber for en bevægelse, hvor flere og flere er begyndt at forstå at kaffe kan både smage bedre, samt indhentes fra farmerne på en måde, hvor vi kan have god samvittighed i den anden ende.

“Vi begynder at kunne se at vi når lidt i mål med nogle af de ting, vi satte os for fra start. Især i forhold til farmerne i den anden ende. Vi begynder virkelig at kunne betale mange penge.”

Og det er kombinationen af både at betale en høj pris per kilo, og dernæst at kunne bestille det i de mængder, som The Coffee Collective gør i dag: “Jeg kan huske da vi bestilte 20 sække til en høj pris—de syntes jo det var super fedt, men alligevel var 20 sække ikke det, der rykkede det helt store i deres indtægt. I dag køber vi 280 sække fra dem, og nu kan man altså virkelig mærke at det er over halvdelen af deres kaffe, vi køber. På den måde er der sgu nogle succeskriterier, vi kan se at vi begynder at ramme.”

Coffee Collective

Coffee Collective

Desværre ser man også en marketingdrevet udvikling: “Der er jo nogle, der kommer med nogle penge, og siger “det der, det kan vi lave”. Og alle kan købe en rister, alle kan ringe til Nordic Approach og købe grønne bønner hjem, få nogle risteprofiler, og starte et eller andet op på det ene eller andet niveau. Der er så meget inspiration at hente, og alle kan hyre en designer til at lave en flot kaffebar.”

Klaus vil ikke pege fingre, men siger, at det er noget, der så småt er begyndt i København også. “Forbrugerne skal dechifrere, og finde ud af at der er det her third wave kaffeunivers, der skiller sig ud.” I London, fortæller Klaus, er kaffescenen mere eller mindre stagneret, og det kan være svært at adskille den suveræne fra den middelmådige kop kaffe. I USA er specialkaffekæden Blue Bottle blevet opkøbt af Nestlé for et tocifret millionbeløb.

Men København er fortsat på rette spor. Vi kan noget særligt, og de kaffebarer, der åbner rundt omkring, skiller sig alle ud på den ene eller anden måde.

The Coffee Collective er ydmyge forgangsmænd, hvis drivkraft er at gøre en forskel; først og fremmest for de mennesker på den anden side af jorden, der er årsagen til at vi kan mæske os i kvalitetskaffe hver eneste dag.

~ Fin ~

Flere spændende artikler